شماره تماس: 09166228323 - 09165265638

انواع راه پله چوبی

امروزه معماران به اهمیت پله ها در طراحی داخلی و جذابیت دکوراسیون های داخلی پی برده اند. به همین دلیل است که ایده های بسیار متعددی در رابطه با پله ها طراحی شدند. یکی از جذاب ترین و محبوب ترین آن ها پله چوبی است. استفاده از پله های چوبی علاوه بر داشتن ظاهر زیبا مزایای دیگری هم دارد که برای آشنایی با آنها می توانید این مقاله را مطالعه کنید. پله های چوبی را می توان با توجه به ظاهر و متریال های ترکیبی با آن به انواع مختلفی دسته بندی نمود. به همین منظور در ادامه شما را با انواع پله چوبی بیشتر آشنا می کنیم.

پله چوبی

آشنایی با انواع راه پله چوبی

پله چوبی را می توان در سبک های مختلف معماری مورد استفاده قرار داد. کافی است طراحی آن را متفاوت اجرا نمود. این پله ها با توجه به نحوه طراحی و متریال هایی که به صورت ترکیبی با چوب مورد استفاده قرار می گیرند. به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. به صورت مثال استفاده از پله ی چوبی ساخته شده با چوب طبیعی که روی آن طرح های ظریف رسم شده اند؛ می تواند یکی از ایده های بسیار جذاب جهت طراحی خانه های کلاسیک باشد.

از طرفی طراحی این پله ها با ترکیب چوب و فلز می تواند جذابیت بسیار زیادی در خانه های مدرن ایجاد نماید. برای این کار کافی است پله هایی با کف چوبی و نرده های فلزی طراحی شود. همچنین ترکیب چوب و شیشه نیز می تواند همخوانی بسیار زیادی با سبک های مدرن ایجاد نماید. در سبک سنتی نیز می توان از نوع چوبی در کنار نرده هایی از جنس همان چوب استفاده نمود. به همین دلیل انواع این پله را می توان با توجه به سبکی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، به انواع مختلفی دسته بندی نمود. چوب جزو متریال هایی است که به راحتی با دیگر متریال ها مانند فلز و شیشه هماهنگی پیدا می کند. به همین دلیل است که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. 

نکته قابل توجه در رابطه با این متریال عدم مقاومت آن در برابر حرارت و ضعف بالای آن در برابر رطوبت است. با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی امروزه متریالی از چوب وارد بازار شده است که از مزایای بسیار زیادی نسبت به چوب طبیعی برخوردار است. این متریال ترموود ها هستند. در مقاله مزایای استفاده از پله چوبی ترموود به نقاط قوت استفاده از این نوع پله اشاره شده است.

همچنین می توانیم پله ها را از نظر طراحی نیز طبقه بندی کنیم برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله های زیر را مطالعه کنید:

آشنایی با انواع پله چوبی از نظر طراحی آن ها (قسمت اول)

آشنایی با انواع پله چوبی از نظر طراحی آن ها (قسمت دوم)

راه پله های چوبی از جمله پله هایی هستند که، علاوه بر زیبایی از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار می باشند. اما برای افزایش طول عمر مفید این پله ها، نیاز است تا به درستی از آن ها نگهداری نمود. عدم نگهداری درست از پله چوبی می تواند میزان دوام و استحکام آن را کاهش دهد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه نگهداری از این پله ها، بیشتر آشنا کنیم.

پله چوبی

روش محافظت از راه پله چوبی

  • رفت و آمد با کفش هایی که کف آن ها ممکن است سطح چوب را خراش دهند. بنابراین تردد با این کفش ها ممکن است موجب آسیب دیدگی کف پله های چوبی شوند.
  • برخورد وسایل تیز و خشن نیز می تواند موجب آسیب دیدگی پله ها شوند. بنابراین بهتر است از برخورد این اجسام با پله ها جلوگیری شود.
  • استفاده از مواد شوینده می تواند به بافت چوب ها آسیب برساند. بنابراین بهتر است به طور مرتب و در کوتاه مدت سطح چوب را با استفاده از یک دستمال نمدار و بدون استفاده از مواد شوینده، نظافت نمایید.
  • از طرفی از آنجایی که چوب ها از مقاومت کمی در برابر رطوبت برخوردار می باشند. بهتر است از تماس آن ها با رطوبت و آب جلوگیری شود. زیرا در صورت تماس زیاد پله  با رطوبت، ممکن است سطح چوب دچار تورم و ترک خوردگی شود. در صورت ریختن مایعات روی پله بهتر است به سرعت آن را با استفاده از یک دستمال تمیز به طور کامل خشک نمود.

    نکته: استفاده نمودن از پوشش دهنده های چوب، می تواند تا حدود نسبتا زیادی مقاومت چوب را در برابر این عوامل افزایش دهد. به همین دلیل در صورتی که احتمال می دهید موارد بالا ممکن است چندین بار اتفاق بیافتد. بهتر است از پوشش دهنده های چوب استفاده نمایید.

چوب مناسب برای ساخت پله چوبی

انتخاب چوب مناسب جهت ساخت پله های چوبی یکی از مهم ترین نکاتی است که در طراحی پله های چوبی باید مدنظر قرار گیرد. سلیقه شخصی، میزان مقاومت و دوام چوب، رنگ، طرح و بافت و … همگی از مواردی هستند که در انتخاب چوب موثر می باشند. چوب های متنوعی وجود دارند که، با توجه به ویژگی های مدنظر می توانید آن ها را مورد استفاده قرار دهید. اما توجه داشته باشید که هر چه کیفیت چوب افزایش یابد. قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

هزینه ساخت پله چوبی

هزینه ساخت پله چوبی با توجه به موارد مختلفی برآورد خواهد شد. که در نهایت هزینه کلی طراحی و ساخت پله های چوبی را مشخص می نمایند. از جمله مواردی که در تعیین هزینه نهایی پله های چوبی موثر می باشند. می توان به نوع چوب انتخابی، نحوه اتصالات چوب، متریال های مورد استفاده در کنار چوب و … اشاره نمود. از طرفی در برخی مواقع پله های چوبی در محل مورد استفاده طراحی و اجرا می شود. اما در برخی مواقع نیز این پله ها در کارگاه و یا کارخانه ساخته و مونتاژ می شوند. سپس به محل مورد استفاده آورده شده و در محل تعیین شده نصب می گردند.

در صورت تمایل این مقاله را دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print