شماره تماس: 09166228323 - 09165265638

آشنایی با ضوابط راه پله گرد (قسمت دهم)

برای اجرای انواع راه پله ها استاندارد و ضوابط مشخصی تعریف شده است. که با توجه به آن ها می توان ابعاد کف پله، حداقل فضای مورد نیاز جهت اجرای پله، طاق پله، ارتفاع و ویژگی های نرده و … را به طور کامل مشخص نمود. یکی از محبوب ترین راه پله های مورد استفاده در طراحی راه پله های گرد هستند. قطعا آشنایی با ابعاد و اندازه هر کدام از قسمت های پله گرد در طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما نحوه طراحی راه پله ها نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ضوابط راه پله گرد در محاسبه و اجرا کردن پله، بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با ضوابط راه پله گرد در طراحی و اجرا (قسمت یازدهم)

ضوابط راه پله گرد در محاسبه و اجرای پله

برای اینکه ابعاد و اجرای راه پله ها را مطابق با ضوابط راه پله گرد محاسبه نمایید، ابتدا باید ارتفاع دقیق کف تا کف طبقه بالا را به صورت دقیق اندازه گیری نمایید (310 سانتی متر). سپس باید ارتفاع پله ها را تعیین نمایید (به طور مثال 18 سانتی متر). پس از تعیین ارتفاع پله باید آن را تقسیم بر ارتفاع کف تا کف طبقات کنید (310 تقسیم بر 18). در نهایت عدد به دست آمده تعداد پله هایی است که برای هر طبقه باید طراحی نمایید.

در صورتی که بخواهید برای راه پله پاگرد طراحی نمایید، باید حدود 9 پله را قبل از پاگرد و باقی پله ها را پس از آن اجرا نمایید. فراموش نکنید که حداقل ابعاد سطح پاگرد باید دو برابر ابعاد کف پله باشد. معمولا در راه پله های گرد پاگرد طراحی نمی شود. به همین دلیل بهتر است ارتفاع پله ها را در راه پله های بدون پاگرد 20 سانتی متر در نظر بگیرید تا، تعداد پله ها نیز کاهش پیدا کند.

سایر بخش ها

در صورت تمایل این مقاله را دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print