شماره تماس: 09166228323 - 09165265638

آشنایی با ضوابط راه پله گرد (قسمت هفتم)

  • راه پله های گرد که از زمان های قدیم در طراحی و معماری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. امروزه نیز در فضاهای داخلی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. البته استفاده از آن ها به عنوان پله فرار و راه پله های ورودی ساختمان نیز در بسیاری از بناها به چشم می خورد. در طراحی توجه به ضوابط راه پله های گرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا در صورت عدم رعایت آن ها ایمنی راه پله ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ضوابط راه پله گرد در طراحی و اجرای آن ها، بیشتر آشنا کنیم.
آشنایی با ضوابط راه پله گرد (قسمت هفتم)
آشنایی با ضوابط راه پله گرد در طراحی و اجرا (قسمت هفتم)

ضوابط راه پله گرد در طراحی و اجرای آن

  • چشم پله: در برخی از مواقع راه پله های گرد در فضاهای کم دسترس و با متراژ محدود اجرا می شوند. در این صورت چشم پله در راه پله ها وجود ندارد و معمولا میله ای با  قطر 10 تا 15 سانتی متر میان راه پله قرار می گیرد و پله ها اطراف آن اجرا می شوند. اما در صورتی که این راه پله ها در فضای داخلی و بدون محدودیت فضایی اجرا شوند. چشم پله با توجه به فضای مورد نظر جهت اجرای راه پله ها متفاوت است. نکته قابل توجه در رابطه با چشم پله، این است که در صورتی که دارای چشم پله باشد، باید حتما در جهت چشم پله از نرده برای راه پله استفاده شود.
  • تعداد پله: با توجه به ضوابط راه پله گرد، در صورتی که در طراحی راه پله از پاگرد استفاده نشود. باید تعداد پله ها 7 تا 8 پله در نظر گرفته شوند. از طرفی حداکثر پله هایی که می توانند به صورت پشت سر هم قرار بگیرند، حداکثر 10 تا 12 پله است.

سایر بخش ها

در صورت تمایل این مقاله را دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print