شماره تماس: 09166228323 - 09165265638

آشنایی با ضوابط راه پله گرد (قسمت ششم)

راه پله های مورد استفاده در طراحی فضاهای مختلف، از انواع مختلفی برخوردار اند. که برای طراحی هر کدام از آن ها استانداردهای منحصر به فردی تعریف شده است. یکی از پرکاربردترین نوع راه پله های مورد استفاده در طراحی های داخلی، راه پله های گرد هستند. آشنایی با ضوابط راه پله گرد پیش از طراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ضوابط راه پله گرد، بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با ضوابط راه پله گرد (قسمت ششم)
آشنایی با ضوابط راه پله گرد در طراحی و اجرا (قسمت ششم)

ضوابط راه پله گرد در طراحی و اجرا

از آنجایی که راه پله های گرد قابل اجرا در فضاهای محدود و با دسترسی کم هستند، از آن ها می توان در فضاهایی مانند انبارها، دسترسی به شیروانی و … استفاده نمود. همچنین مغازه ها نیز برای دسترسی به فضای زیر مغازه می توانند از این راه پله ها استفاده نمایند. اما در صورتی که پله های گرد را با حداقل ابعاد طراحی نمایند، شیب پله ها نسبتا زیاد می شود. به همین دلیل استفاده از این راه پله ها برای کودکان و سالمندان می تواند خطرناک باشد. معمولا این راه پله ها حول یک محور 10 تا 15 سانتی متری طراحی می شوند. بنابراین در صورتی که قرار است از راه پله های گرد در طراحی فضاهای داخلی خانه استفاده نمایید. بهتر است این ابعاد را گسترش دهید.

در صورتی که گردش پله ها به صورت 360 درجه در نظر گرفته شود، تعداد پله ها نباید از 7 یا 8 پله کمتر باشد. زیرا در این صورت امکان سرگیر شدن پله ها وجود دارد. معمولا در طراحی این راه پله ها نیازی به اجرای پاگرد نیست. اما در صورتی که طراح بخواهد با استفاده از این راه پله ها شکوه و عظمت یک طراحی را نمایان کند. می توان از پاگرد نیز در طراحی این راه پله ها استفاده نمود.

سایر بخش ها

در صورت تمایل این مقاله را دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print